Olvasósarok (Ajánlott olvasmányok szülőknek)

 

 

Kim John Payne: Egyszerűbb gyeremekkor

 

A világhírű pszichológus-pedagógus szerző műve több országban valóságos mozgalmat indított el: szülőkét, akik nem hagyják, hogy korunk konzumkultúrája bedarálja őket, és egy élhetőbb, tartalmasabb, szebb gyermekkort kívánnak lányaiknak és fiaiknak biztosítani.
Ez a könyv arról szól, miként csökkenthetjük gyermekeink életében a fékevesztett tempót, a stresszt, a képernyők uralmát, a tárgyak, tevékenységek és tagolatlan információk sokaságát, melyek anélkül árasztják el és teszik függővé őket, hogy igazi örömet nyújtanának nekik. (Sőt: közvetlenül járulnak hozzá ahhoz, hogy napjainkban egyre több a különböző pszichológiai “címkével” ellátott – hiperaktív, figyelemzavaros, magatartászavaros – gyerek.) 
A könyvben leírt egyszerűsítési rendszer minden családban megvalósítható, feltéve, hogy megvan a szándék és az elkötelezettség. A lépéseket nem teendőjegyzéknek, hanem menünek kell tekinteni, melyből az olvasó választhatja ki a saját családjában megvalósítható és fenntartható pontokat.
A szerző nem “könnyen, gyorsan” típusú instant megoldásokat kínál, hanem egy szemléletmódot: a gyermekkor tiszteletét. Ettől azonban nemcsak gyermekünk fog megkönnyebbülni, de mi magunk is felszabadítónak találjuk majd az egyszerűsítéssel nyert bensőségesebb, melegebb családi légkört és szülői hitelességünk növekedését.
“Kívánom, hogy minél több szülőhöz jussanak el a könyv mindennapi életben hasznosítható ötletei. Nem fognak csalódni – egy más minőségű családi életet jósolok mindenkinek, aki kipróbálja. Én már megtettem: azóta nagyokat lélegzem, a családommal együtt.” László Zsuzsa, oktatásszociológus

 

 
 


Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés

 

A gyereknevelésben ugyanúgy vannak korszakok és divatok, mint a kultúra minden más területén. Volt idő, amikor a szülők túlzásba vitték a fegyelmezést, és a merev hozzáállással kikényszerített engedelmesség sok nemkívánatos következményhez vezetett. Ezzel szemben ma sok szülő még a fegyelmezés gondolatát is elutasítja, mert attól félnek, hogy ezzel eltaposnák gyerekük akaratát, és nem adnának teret egyénisége kibontakozásához. Nem akarják kitenni őt sok rossz élménynek, amit nekik maguknak kellett hajdan átélniük, és persze nem tehetetlen talpnyalóvá, hanem erős akaratú felnőtté szeretnék nevelni, akitől távol áll a kritikátlan tekintélytisztelet. Mások attól tartanak, hogy a fegyelmezés elidegenítené tőlük a gyereküket. Ám ha egy gyereknek nagyobb szabadságot adunk, mint amivel bánni képes, akkor könnyen olyan helyzetekbe kerül, amelyekben nem boldogul. Mivel nem érzi magát biztonságban, szorongó, frusztrált és zavarodott lesz, folyamatosan ellenszegül, és kihívó viselkedéssel igyekszik a szülőből válaszreakciót kicsikarni, vagy olyan dolgokról kezd rendelkezni, amelyekről a felnőttnek kellene döntenie.

 

 
 


Kim John Payne: Gyermekeink játékai

 

A szerző szakavatottan követi nyomon a gyermeki személyiség fejlődését 3-18 éves kor között. Elemzi, hogyan járulhatnak hozzá a különböző játékok a gyermekek lelki fejlődéséhez. Segítségükkel megérthetjük, hogy mi a szerepe az egyes életkorokban a játékoknak.

 

 
 

A nevelési mindennapi művészete – Elizabeth Plattner

 

A gyermek nem akar enni, ágyba menni, állandóan nyúz minket, hogy televíziózhasson, szemtelen, durcás, hisztis. Már mindent kipróbáltunk. Türelem, engedékenység, szigor, pofon – semmi sem segít. Végiggondoltuk-e, hogy a gyermek nem szavakból, nevelő célzatú példabeszédekből, hanem utánzásból tanul? Tudjuk-e valóban, hogy milyen hatással vagyunk rájuk szavainkkal? Korunk gyermekei velünk együtt új jelenségekkel, nehézségekkel szembesülnek. Ezek nap mint nap olyan feladatok elé állítják a gyermeket és a felnőttet, a szülőt és a nevelőket, melyek elegendő tapasztalat híján gondokká nőhetnek. A könyvben számtalan jellegzetes példát találunk, amelyekkel a születő gondokat már csírájukban jóra fordíthatjuk. Részletesen tárgyalja az európai nevelés két gyengéjét: a túlzott engedékenységet és a túlzott szigort, melyet legtöbbször már észre sem veszünk magunkon. Csak kevesen nevelik gyermekeiket valóban fejlődésüknek megfelelően, hisz legtöbbször csak saját nevelési elképzeléseiket akarják megvalósítani. Egy lelkes anya és pedagógus negyven év alatt sok-sok anyacsoport-találkozón érlelte a 24 kiadást megért tapasztalatgyűjteményt klasszikus művé. A könyv a sok nevelési szemlélet, elmélet, tanácsadó útvesztőjében a gyakorlathoz legjobban elvezető úton igazítja el az olvasót. Így válik az élet egyik legnemesebb feladatának, a gyermeki kiteljesedés támogatásának segítőtársává.

 

 
 

Goebel- Glöckler: A Nagy gyermek-kalauz

 

Egy egészen újszerű tanácsadót tart kezében az olvasó. Elsősorban szülőknek szól, ám mindazoknak támaszt nyújt, akiknek gyermekek gondozásával, nevelésével, gyógyításával van dolga. Mennyiben új? Miért fordították le már 20 nyelvre? A hagyományos tanácsokon kívül – azokon túlmutató – széles látókörű, alternatív lehetőségek egész sorát tartalmazza, egészen tizenéves korig. Három részre tagolódva kimerítően tárgyalja a hétköznapi betegségeket, a gyermeki fejlődés elősegítésének lehetőségeit és a nevelés egészségmegőrző hatását. Az egészséges és a beteg napok teendőinek gyakorlati leírásán túlmenően olyan árnyalt elméleti összképet nyújt, melynek segítségével megérthetjük, hogy hogyan illeszkednek össze nagy egységgé a gyermek fejlődésének apró mozzanatai. Segítségével megérezhetjük tetteink jelentőségét, mellyel gyermekeink útját igazgatjuk mai nehéz világunkban. A könyv célja, hogy a szülők önálló ítéletalkotását és biztonságérzetét növelve elősegítse gyermekeik bizalommal és melegséggel átszőtt, egyéni és szabad fejlődését.

 

 
 

A gyermek egészséges fejlődése – Rudolf Steiner

 

A kötetben található előadásokat Rudolf Steiner Waldorf tanárok számára tartotta, így elsősorban a pedagógiával foglalkozó emberekhez szólnak. Ugyanakkor ezek a témák nagyon fontosak a szülők számára is, mert megtudhatják, hogy mi ennek a sajátos oktatási és nevelési módszernek az alapja, milyen bánásmódot igényel a gyermek a különböző életszakaszokban, és hogy ez a bánásmód mennyiben befolyásolja egészségi állapotát. Három előadás foglalkozik az ember testi, lelki és szellemi felépítésével, és szó van az előadásokban az esztétikai, etikai és vallási nevelésről is.
Rudolf Steiner pedagógiai alapvetéseit az a több mint húsz kötet tartalmazza (előadásain készült jegyzetek, saját írások), melyek a hatalmas életművön belül a nevelés művészetéről szólnak. Korunk egyik legmodernebb pedagógiai irányzata a gyakorlatban nap mint nap bizonyítja létjogosultságát, s különös érzés azt tapasztalni, hogy a neveléstudomány újabb felfedezései mennyire összecsengenek Rudolf Steiner nézeteivel még akkor is, ha „terminus technicusai” eltérnek a Rudolf Steiner által használt nyelvezettől. Megéri a fáradtságot ennek a különös nyelvezetnek a megismerése, mely által elénk tárul a gyermek rejtélye.

 

 

Henning Köhler: Rossz gyerekek pedig nincsenek


A pedagógiai gondolkodás megváltoztatásáért


Miközben szülők és nevelők lázasan keresik a választ a nap mint nap felbukkanó nevelési problémákra (ezek nem csak speciális iskolában vagy hátrányos helyzetű családokban fordulnak elő), a világban egyfajta nevelői magatehetetlenség árad szét. Ezt igyekszik ellensúlyozni ez a könyv, amelynek a szerzője a Janusz Korczak alapítója, és gyakorló gyógypedagógus.Henning Köhler (1951) jártas az alternatív pedagógiákban, és a szokásos nevelési, gondolkodási sémákat megkérdőjelezve körüljár egy mélyenszántó és eredményekkel kecsegtető nevelői és szülői magatartást.

 

 
 

Kerek esztendő – Gyermekekkel az évkörön át


Kézműves munkák • Mesék, dalok • Receptek • Kertészkedés

 

A könyvsorozat bemutatja az évkör egyes időszakainak jelenségeit, sajátosságait a természetben, az emberi életben és ötleteket ad azok megéléséhez otthonunkban, kertünkben. Kitér az adott évköri szakaszhoz tartozó néphagyományokra, szokásokra, ünnepekre is. Minden időszakhoz ajánl játékokat, meséket, dalokat, kézműves tevékenységeket, ház körüli ötleteket és hasznos életviteli tanácsokat.

 

 
 

 

Járjak-e a Waldorf-úton – Dr. Mezei Ottóné


Előadások Rudolf Steiner pedagógiájáról

 

 

 

 

Christopher Clouder, Janni Nicol: Kreatív játékok kisgyermekeknek